8.09.2010

DOA JIBRIL MENJELANG RAMADHAN?...TIDAK SAHIH?..

Alhamdulillah, beberapa hari ni, celik mata je, rezeki masuk...Alhamdulillah, syukur pd Nya =)....
Hmm....btw, en.Asada...saya bangun pagi daa...haha...

BTw....tu bukn tajuk utama....tjuk utama arini...nk cite psal saya telah 'update status' d facebOok melulu tanpa menyelidiki dahulu kesahihannya!....ya, a big mistake 2day!>....~kekhilafan~...tQ to my sifu, en.Imran (ustaz yg dh lme x update blOg nya..alOh, sedey sgt okeyh~)...nasib dia bertanya dr mne sumber di keluarkan...aiyOo~>..saya pun 'advance sgt' maen fOrward je ayt...huhu...rupe nya, tidak sahih...mOhon rakan2 jgn gunakan hadis ini ya...kerana ia nya tidak sahih!...recently, i gOogle utk dapatkan 'kesahihannya'..berbincang sedikit ngn ustaz imran...haish, terima kasih tidak terhingga buat kmu...

ok, pagi tadi update status berkaitan:

Malaikat jibril Menjelang Ramadhan “Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami istri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.” Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak3 kali.

n, kmudian, int selitkan juga kata2 pOhon maaf dri int sempena mahu menginjak ke bulan Ramadhan yg mulia ni....ouh, nasib baek hnya ade beberpa rakan sahaja n like...klO tidak, mahu tersebar dh gamaknya hadis ni....intan2...cuai...kmu cuai..laen kali, sila check dahulu ya kesahihanya....ini bukan perkara main2..pOhOn maaf int pinta sekali lgi buat2 rakan2 yg dh baca psal status int tu....~smua itu, khilaf int...

Ok, kat sini,...int include serba sedikit penerangan tentang hadis ini...dOa jibril...

Pada Posting sebelumnya, sy mengutip doa Jibril saat menjelang Ramadhan, yang di amnin kan oleh Rasulullah SAW 3 kali. Dan setelah ada yang mempertanyakan posting tersebut shahih atau tidak maka ini dia jawabannya :

Ternyata setelah saya cari2 dan akhirnya menemukan sebuah hadist shahih yang juga berkisah tentang hal ini, tetapi dengan isi yang sangat berlainan. Berikut dari Abu Hurairah RA mengenai hal tersebut :

“Sesungguhnya Nabi s.a.w. telah naik ke mimbar dan berkata : Amin, Amin, Amin. Seorang bertanya kepada Baginda : Ya Rasulullah, Apa yang engkau lakukan ini? Baginda menjawab : Telah berkata Jibril kepadaku : Hambanya yang sombong, sempat bersama ibu-bapanya atau salah seorang darinya, tidak akan masuk syurga (kerana kesombongan terhadap mereka), Aku berkata : Amin, kemudian berkata malaikat: hambanya yang sombong apabila masuk Ramadhan tidak akan diampun dosanya (oleh Allah), Maka Aku berkata : Amin. Kemudian malaikat berkata : Seseorang yang sombong dimana nama engkau (Nabi s.a.w.) disebut kepadanya akan tetapi dia tidak berselawat kepada engkau, maka aku berkata : Amin.” [Hadith Riwayat al-Bukhari didalam Adabul Mufrad. Syiekh al-Albani menilai hadith ini sebagai Hasan Sahih (Sahih Adabul Mufrad LiImam Bukhari, #503/646)].

Jadi memang ini kisah aslinya, bukan seperti postingan sy sebelumnya. Selain itu ada juga riwayat dari Jabir bin Abdullah radhiallahu’anhuma mengenai kisah yg sama :

Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam naik ke atas mimbar kemudian berkata, “Amin, amin, amin”.
Para sahabat bertanya.”Kenapa engkau berkata amin, amin, amin, wahai Rasulullah?” Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata : ‘Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’.
Kemudian Jibril berkata lagi. ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’ “.
Kemudian Jibril berkata lagi.’Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’.” (Dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari di dalam Adab al-Mufrad dan dinilai Sahih Lighairihi oleh al-Albani di dalam Sahih Adab al-Mufrad – no: 644).

Jadi 2 hadist shahih diatas bertentangan dengan kisah doa Jibril tersebut. Maka mungkin saya minta maaf kepada pembaca yang telah membaca postingan doa jibril sebelumnya, Juga tidak lupa ber-istigfar terhadap khilaf saya meneruskan pesan ym tentang hal itu. Sebagaimana Rasulullah membenci perkataan yang tidak benar dan menambah nambah :

"Cukup bagi seseorang itu sebagai pendusta dengan menceritakan apa sahaja yang dia dengar". (Sahih Muslim - hadis no: 5)

"Barang siapa yang berdusta atasku (yakni atas namaku) dengan sengaja, maka hendaklah ia mengambil tempat duduknya (yakni tempat tinggalnya) di neraka. (Sahih Muslim – no: 3).
"

Naudzubillah tsumma naudzubillah


~ d sertakan lagi dua link utk bacaan blOggers...



nOta mata palsu: YANG BAIK ITU DATANG DARI ALLAH S.W.T. dan segala keburukan, kesalahan dan kesilapan datangnya dari diri saya sendiri ..Wallahualam..

BTW...INT TLEBIH DLU MOHON MAAF jk int ad buat kslhn,baik yg xsngja maupun yg di sngja,trang2an @tsembunyi,mOga kta dpt mnjlni ibdh pOsa dgn khusyuk,diberkati n dirahmati Allah,insyaallah.

Slmt Mnymbut Ramadhan
SmOga Ramadhan AL MUBARAQ INI
mbawa kberkatan kpd smua n
mngukuhkn ukhwh yg tbina.

4 comments:

Along Tapa said...

ada ke??rasa baru bersahabat kat blog tak sampai setahun ek..hehe...balas balik..aku tak reti nak mitak maaf bersusun ayat..dengan mak bapak pun mitank maaf stail rock..:P

hadis tu, kalo rasa cam takut silap, carik member dari johor..sape2 yg masuk darjah khas mesti ada kitab hadis 40..

Blog notalgia budak Muor - Satu dibalas tiga

intan shafiqah said...

haha...
wahai alOng, int org jOhor la!!!!...blajO drjh khas, khatam hadis 40 dlu!....waaaaaaaa....(ok, sila ketuk kepala saya!...kerana saya x menyemak hadis palsu ini dahulu!....meh2, tOlong cepuk int =( )...

btw, hang xda salah pun.. d maafkan ;p...

Along Tapa said...

bagus2 khatam darjah khas dengan hadis 40..blajo muta'al badrin tak??haha...tak baik cepuk2...silap tu biasa...blajo dari silap...sebab tu post aku banyak pandangan rock...takut salah quote...hehe~~~

p/s:promote dak intan ni...dia blajo abis darjah khas...kalo dia amal sume, bagus buat calon bini ni...sape2 bkenan sila isik form dari makbapak dia...hehe..amcam??

Blog notalgia budak Muor - Aku termenung

intan shafiqah said...

muta'al badrin zmn cheQ mcm x je?...kitab lme tu...hehe..hang blajO ke?...same umO kan?...mcm xsempt je..mcm dh d pech2 kan mse zmn kite ni kn...

heh~....hang, ad yg mkn sup kaki kang...hehe...sengal~....agk2 arr nk prOmote...igt brg ape nk prOmote..haha..