8.14.2010

REDHA + AL-FATIHAH BUAT BLOGGER: ZAZA

Meletakkan sesuatu pada keadaan bukan senang...Entri kali ini lebih berbentuk tazkirah..Ya, mungkin terbawa-bawa dengan 'mode' Ramadhan...tapi, baik untuk diri rasanya...ia, minimakan segala calar2/parut diri...Rasanya, sebelum menginjak Ramadhan lagi, ketika bulan Syaaban lagi....~yang int kira, paling banyak int terima berita akan kematian dan musibah...Rasa terpanggil untuk memberi kata-kata semangat pada mereka yang mengalaminya...Hanya empunya diri yang tahu betapa luluh, betapa sukarnya untuk menghadapi situasi itu..Tapi, alangkah 'naifnya' diri...Hanya mampu berkata-kata dari jauh...Masakan tidak, tidak mengenali rapat pun dengan mereka..

Andaikata int di beri peluang untuk turut sama merasa apa yang mereka alami, insyaAllah, kata-kata ini yang akan int lampirkan pada mereka...Mungkin, serba sedikit akan meredakan lelah dihati mereka...Buat mereka, jangan sesekali mempersoalkan dan menyalahkan apa yang berlaku ke atas mereka...itu suma adalah takdir...segalanya adalah qada' dan qadar Allah...segalanya, ketentuan Dia...Dia yang lebih tahu..Subhanallah, Allah Maha Besar...Maha bijak percaturanNya..Setiap persoalan yang timbul di benak fikiran mereka, Allah lebih dahulu menjawab persoalan2 itu dalam ayat-ayatNya..Bersabarlah wahai kalian..Semoga persoalan kalian terjawab dan moga kalian redha.


Ya Allah... kenapa semua ini terjadi padaku?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah : 216)

Ya Allah.. kenapa terlalu berat ujian ini?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya."
(Al-Baqarah : 286)

Ya Allah.... terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku.
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139) "... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)

Ya Allah... bagaimana harus kuhadapi semua ini?
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Al-Baqarah : 45)

Ya Allah... apa yang akan kudapat daripada semua ini?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka..(At-Taubah : 111)

Ya Allah.... kepada siapa harus ku berharap?
"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah : 129)

Ya Allah...berimankah aku?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta?
(Al-Ankabut : 2-3)



Renungi dan redhalah terhadap ketentuan Allah. Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya. Bersabarlah duhai hati. Moga kalian, juga diri int sendiri menjadi hamba yang Redha dan diredhai-Nya....Wallahualam~..


nota mata palsu: 1) Al-fatihah buat blogger, Zaza atas pemergiannya menghadap Ilahi..Salam takziah daripada int buat keluarga Zaza...Sesungguhnya, penghujung akhir nyawa kita, adalah penuh rahsia.. 2) Moga diri ini juga tabah dalam menghadapi segala rintanganNya..Kematian banyak mengajar erti diri ini dalam menjadi hambaNya...3) Takut untuk menghadapi kematian..Tidak kira orang sekeliling mahupun diri sendri....Tidak dapat digambarkan perasaan...Moga diri ini kuat untuk menghadapinya..~Kadangkala goyah juga diri ini apabila teringat akan kematian..4) Teringat pula kata-kata sahabat, andai Ramadhan ini adalah Ramadhan terakhir kita...If tomorrow never comes 5) Sedang 'belajar semula' menaip menggunakan 'frasa kata' penuh...6) Credit to Tazkirah FB...=)


5 comments:

AiMaN HaDi said...

ada bc kisah Zaza dlm metro, tp tahu beliau seorg blogger..

semoga ALLAH merahmati allahyarhamha dan beliau tergolong dlm golongan soleh dan solehah..

intan shafiqah said...

Ajal maut d tgn Tuhan,...walaupun ada penyakit, tidak menjadikan penyakit tu sebagai penyebab..Allah tarik nyawa dia lebih awal...kemalangan menjadi penyebab arwah pergi...pasti ada hikmah d atas setiap apa yg berlaku...

insyaAllah, semOga Allah merahmati allahyarham...insyaAllah, d doakan juga...amin..

Along Tapa said...

alfatihah....(aku serius ni...aku serius...tak nampak ke aku buat muka serius ni)

Blog nostalgia budak Muor - Aku dicuit

Nia said...

Al-Fatihah buat arwah.

Entri Terkini: Dosa Yg Dilakukan Hampir Setiap orang

intaneqashut said...

along: haha...mne nmpk...muka hang kan sntiasa cOmel ;p...x nampak serius pun=)...ap2 pun, amin...mOga smpai doa hang tu=)

kak nia: al-fatihah juga...kepada Dia kita kembali..