10.31.2010

TOKEY DEMAM DAN SAKIT TEKAK ~KAFFARAH DOSA



Sehari demam tanpa ada suara, pergh...memang heaven =)...Sehari je tu!..Itu adalah sebagai 'kaffarah dosa'...InsyaAllah...

Hari Sabtu - Gembira je!...Tapi, nak dijadikan cerita, kami berkumpul adik beradik berbual-bual kisah silam. Ceritakan kembali bagaimana mama dan abah mendidik kami. Yang tidak dialami adik2 kami sekarang. Berbeza rasanya cara didikan dulu dan sekarang. Masa berbual-bual tu, aku jamah '3 biji kuih manis (kuih kering)'..3 aje ok?...Ok, aku akui aku memang tak boleh makan-makanan yang terlalu manis. Kesannya, tekak sakit. Sangat perit okeyh?...Di akui oleh kawan-kawan aku, aku memang tak boleh makan manis. Tak tau napa jadi gitu..

Malam tu, tekak rasa sakit sikit saja. Mengadu pada adik, yang tekak sakit. Sempat dia berseloroh, 'Ini kalau xkena pada caranya Along, mesti boleh demam'...~Jangan minta la dik~

Malam tu tidur, beberapa kali terjaga. Ok, betul, tekak rasa sakit yang amat sangat. Pergi dapur, cari ubat. Aku 'taram' je ubat yang aku jumpa. Mula-mula makan ubat 'selesema dan batuk'. TIdur, terjaga lagi. Aku 'bahan' plak ubat batuk. Ok, lega. Bangun tidur, ngadu pada mama kurang sihat. Makan 2 biji 'Ponstan' ..Sekejap je aku bangun, pastu aku tidur balik. Mungkin kesan ubat yang 'merepek2 ikut suka aku je taram'. Aku tidur lama. Sampai ke petang. Mama yang masak and handle sumanya. Terjaga sekejap2, tapi 'kepala berat'..Tekak x usah cakap. Petang, mama belikan ubat. Makan, ok sikit. Hari yang lapar. Hanya makan bubur. Adik2 kuat menyakat, 'Tokey xble gelak tu..Ni yang best ni'.~Sabar jela..Rasa bahagia. Tak tipu, dikerumuni adik-adik dan mama. Walau mereka menyakat aku, aku tau mereka bimbang. Jarang sekali aku demam. Jarang sekali aku rebah dan terbaring begitu.

Teringat pula, bila kita berdepan dengan musibah sakit, itu adalah tanda Allah ingat kita. Bukan tanda kemurkaan @ kebencian, tapi itu adalah sebahagian drpd kasih sayang Allah. Moga dengan 'sakit yang sekejap ini', akan lebih mengingatkan aku akan dosa, kekurangan @ kealpaan aku pada Dia. Muhasabah diri sekejap. AigOoo~...

“Sesungguhnya seorang yang beriman ketika ditimpa musibah sakit, kemudian Allah menyembuhkannya, maka itu adalah kaffarah (penghapus) bagi dosa-dosa yang dia lakukan sebelumnya, sekali gus menjadi peringatan berharga untuk menghadapi masa akan datang.” (Hadis riwayat Abu Dawud)

InsyaAllah.

Nota mata palsu :
1) Demam itu indah!...Kadang2, aku suka!...Sebab, kalau aku demam, insan2 yang aku sayang pasti ada disisi!~ Terngiang-ngiang lagi, usapan manja si ibu.
2) Mama dan abah kata, sape suh ngumpat mama ngan abah lagi?...Kan dah kena..(adOi, mungkin juga bah...Tak sayang mulut betul)
3) Aku dh baik demam. Tokey dah baek demam, siap korang!...haha..~Cuma, kepala sedikit berat.Adoi)
4) Belajar erti kesabaran dengan berlapang dada dan terbuka. Alhamdulillah.

8 comments:

AiMaN HaDi said...

ok ada geng.. sep jom! =)

Along Tapa said...

kepala ko berat lagi??adakah ko lupa membukak helmet??haha...

dah tau takleh makan manis2 sangat, pegi gatal2 makan gak bakpe...kan dah sakit...i gak yg ssh tau....haha

Gorengbaek - Tips semasa berbual

Hangit habis dah - Betul ke ek??

Farhah (applegreen) said...

take care ye int :)

Azmi said...

betul...sakit tanda Allah syg kat kita.
org alim sellau rissau kalau tak ditimpa sakit...sebab mereka takut Allah tak sygkan mereka

intan shafiqah said...

aiman: haha...apakah?..demam juga?

along: agak2 arr ak pkai helmet...hehe...tau xpe, kan u dh susah..aish~

farhah: u tOo dear =)...tQ!

azmi: Allah tidak pernah tidak sayangkan kita kan?...kita je salu alpa dan lupa..

caliph shuriken said...

nice en3..
thanks for sharing ^^

zurazari said...

gud info=))

Aretikz said...

Sakit itu satu nikmat~