1.28.2010

SAINGAN SENGIT : PRO MAHASISWA VS PENGGERAK MAHASISWA

(saya menyokong apabila sudut pidato di adakan semula!!!)


Hari ni menyaksikan seluruh warga UM~Universiti Malaya bertempiaran (hehe,,,bertempiaran)...bertempiaran untuk turun mengundi...Hmmm, x silap, untuk tahun ni, sistem e-undi d adakan...

Wat juniOr2 yg msih d UM n alsO teman seangkatan di UM, pilih yg terbaik k!....Pilihan terletak di tgn kalian =)...Kalian yg menentukan tonggak pimpinan bru UM...pimpinan bru yg bakal mencOrakkan kalian di sana..

Hmmm..(tetiba rasa rindu untuk turun mengundi n turut sama melihat ragam mahasiswa ketika kempen berlangsung)...


(hanya mampu memerhati dan melihat dari jauh)

Ok, setelah di nyah dri UM, maka nya...~intan shafiqah tidak layak lah mengundi...Cuma dpt memerhati dari jauh...

Utk undi kali ni, saingan sengit pasti berpihak pada Pro Mahasiswa n Penggerak Mahasiswa...n yg mne majOriti nya penghuni kampus mahupun mahasiswa2 luar memg berpihak pada dua tonggak besar ini...Moga tahun ni, kalian buat keputusan yg baek...Bukan ats dasar pada 2 pihak ni...Pilih calon yg betul2 berkualiti ok!!>..

(sedikit sebanyak terimbas masa lampau...yup, menyokong kuat ke arah itu =)...tetapi menyokong juga di sebelah pihak lain...namun, undian di buat mengikut kewibawaan calon yg bertanding...)...

p/s: btw, between Pro n Penggerak, masing2 punya kelebihan dan kekurangan masing2...

xsabar utk tggu keputusan undian =)...mcm2 ura n rumOurs sudah d dengari =)

Turut di siarkan, artikel utusan malaysia berkenaan isu sistem undi ;

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Pelaksanaan sistem pengundian secara elektronik (e-undi) dalam pilihan raya kampus di Universiti Malaya (UM) hari ini, akan dipantau oleh Badan Pemantau Pilihan Raya Adil dan Bebas (Mafrel) bagi menjamin ketelusan pilihan raya itu.

Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar UM, Prof. Madya Datuk Dr. Azarae Idris berkata, pihaknya membenarkan kumpulan Pro-Mahasiswa melantik Mafrel sebagai badan bebas untuk membuat pemantauan itu.

"Pihak UM sedia membayar kos perkhidmatan yang diminta oleh Mafrel bagi membuktikan tiada penglibatan HEP UM dalam sistem tersebut.

"Sepatutnya sistem itu dilaksanakan pada 2007 tetapi ditangguhkan kerana menerima bantahan daripada mahasiswa yang diketuai oleh Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM)," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya semalam.

Azarae berkata, Pusat Teknologi Maklumat Universiti Malaya (PTM) mengambil masa dua tahun untuk membangunkan sistem tersebut dan sepanjang tempoh itu wakil persatuan pelajar termasuk PMIUM dijemput menyuarakan pandangan mereka.

"Pada pilihan raya kampus tahun lalu, sistem e-undi digunapakai dalam proses pendaftaran pengundi dan statistik undian tanpa mengalami sebarang masalah.

"Saya yakin sistem ini mampu melancarkan pilihan raya kali ini dan persediaan awal telah dilakukan dengan mengadakan sesi taklimat kepada mahasiswa sejak tiga bulan lalu," jelasnya.

Mengulas tempoh berkempen, Azarae berkata, tempoh tiga hari yang diberikan adalah sesuai pada ketika ini kerana calon boleh menggunakan laman blog dan SMS untuk berkempen.

"Teknologi yang moden ketika ini sangat membantu calon-calon memperkenalkan diri mereka dan menjimatkan masa," katanya.


(hehe....tkut sistem hang je time dak2 ni nk ngundi =) )




10 comments:

AiMaN HaDi said...

waa..rajin ang follow ek..hahaha..

personally ak xske e-undi..
bpk dia tau ak undi sape.. hahaha..

=int@neq@shut= said...

hehe =)...

rindu nk ngundi =)

rindu nk tgk gelagat2 mahasiswa =)

hehe, ak ah kan...kantOi arr kite undi sape...details naek....

AiMaN HaDi said...

mmg detail gilos ko tau.. smp muka ak yg comel ni pn kuar kt monitor kot.. wakakakakaka

tp thn ni xterasa lgsg bahang PRK.. jz terempak ngn dorg bkumpl gado2 tym ak nk g mkn kt 3rd 2 ari lps..

=int@neq@shut= said...

huh ??????
muka pun kuar??...
gilak seyh...

tu r ..dri semasa nmpk 'kurg panasnya' kt u kite( erk..bekas u ak..hehe)..

p/s: ak ah, ak pun ade dgr psal kt 3rd tu...tpi, xdetail la...
hehe..ko pun berada d tmpt kejadian...wah, jadi mamarazzi sebntr =)

eQuRlz said...

malas nk pi mngundi..hakhak..

AiMaN HaDi said...

ko jgn xto.. ak sempat melaser ngn pak guard yg jd tiang ms kejadian tue.. sape suh dia xbg ak bwk nek kete masuk 3rd.. hahaha..

konon jd tiang kt situ kot nk kawal keadaan.. tp ada je moto sorg tue slmt kena pancit lg.. dia dok bdiri jd tiang xsudah2.. baik dia blk dok kt umh senyap2, xla ak sakit ati nengok dia..

=int@neq@shut= said...

eQurlz~
..jgn gitu...g ngundi tu...~undi intan shafiqah..hehe(undi nuffnang saye k?}...
hhehehe~

aiman:
hehe...jgn sakit ati....
pCik tu mne nk pndg mOto...
dia pndg kete je...
kete plak tggi n tuan nye plak cOmey...
hehe...memg kena kt hang la...kekekeke~

siggplus said...

undi je aku, kan sng..haha

=int@neq@shut= said...

siggplus:

manifesto hang menakutkan..x mau ah~..
hehe~

deusXmachina® said...

Pakai e-undi jugak ek UM skang
sape pegang server die la menang
erk888