10.18.2009

Cerpen: BERTEMU DAN BERPISAH KERANA ALLAH

14 FEBRUARI 2005...14 FEBRUARI???....hei, tarikh ni merupakan tanggal bagi pasangan bercinta bukan?....aku bermain dengan fikiranku sendiri....Arghh~..tidak!!..kena bangun pagi2 pula...Genap sebulan aku bekerja di KFC ni...Bosan duduk di rumah selepas peperiksaan SPM...hmmm, hari ini..aku akan mengikuti kursus di Permas Jaya, Johor...Hmmm...xsabar rasanya...mana tidaknya...aku akan berjumpa dengan Ariel Peterpan ku....(konon lah~...hmm, aku akan berjumpa dengan seorang mamat yang hensemnya macam Ariel~~ABANG SHAH...x sabar nya~...Dia merupakan seniorku di KFC...minatku pada dia segalanya bermula apabila aku meminati lagu band Peterpan...)..


Arghh..tensionnya...napa sungguh menakutkan kursus ni?...Eeee, pandangan lelaki di sini....napa suma nampak cam biang je?...Hei, rakankU duduk di sebelah mamat yang aku kira hensem dan manis raut wajahnya..Huh~...tidak, mamat tu pandang aku juga la...oh tidak ....perasannya aku~ ..Eh?...ak pun dah ikut biang pe?...Hehe, ingat aku seorang je perasan mamat yg aku kira hensem tu...rupanya rakanku di sebelah pun perasan~~~...KAK ZAI...yup, beria2 sungguh dia nak berkenalan dengan mamat tu...x ku sangka pula, selesai je kursus tu...Kak Zai sempat lagi meng-usha mamat tu...aku yang duk sebelah kakak ni dah terkebil2...aduh, malunya...


Sedang Kak Zai menahan teksi, aku yang terpinga-pinga, terkebil-kebil ditinggal dengan mamat tu...aduh, TEBAL nya muka aku!!...Hmm...saat inilah bermulanya perkenalan aku dengan dia...Bermula dari perkenalan ringkas...Bertanya asal-usul, keluarga dan sedikit cerita perihal diri..Dapat saja teksi, Kak Zai memanggil aku...


“Iqa, cepatlah..akak dah dapat tahan teksi ni...jom balik!!”

“Ah, ok kak...Iqa datang ni” Aku menjerit sedikit kuat...(Eh, lupa pula..namaku, IQA~~)

Aku bluur~~

“Ok lah awak, saya balik dulu”

“Oh, ok2..”


Naik saja aku dalam perut teksi, mamat tu datang mengejar dan menahan teksi tu.

“Awak, boleh bagi no phone?”

Aku terkedu...Apa aku nak buat ni?...Ah, bagi sajalah...tambah kawan..apa salahnya~

“Emm, 019-7220647”..

“Ok thanx”


Hmm…perkenalan ringkas….haritu aku tak dapat berjumpa dengan Abang Shah..ni semua gara-gara nak cepat..tapi aku dapat kawan baru pula~…

================================================================

TAWARAN KEMASUKAN KE PROGRAM MATRIKULASI SESI 2005/2006...”Ha?....aku baru saja kerja berapa bulan di KFC ni...kenapa dapat tawaran belajar pula ni??”...Tidak!...Hatiku memberontak/....x nak belajar!!!...nak kerja!!!....Mahu atau tidak hantar surat berhenti ni?
Parentku yang ketika tu sedang bercuti di Tioman, bergegas pulang ke rumah..risau akan anaknya ini...keputusan aku muktamad...AKU NAK KERJA!!!...Atas nasihat keluarga, aku terpaksa terima tawaran tu..Nasib aku baik..tidak seperti mamat tu..Eh, lupa pula nak kenalkan mamat tu~~~Namanya Ayoi...Dia xdapat lanjutkan pelajarannya...Tapi last2 dapat~...Dia sambung belajar di UNIKOP...Ah, xkisah lah...di mana2 pun boleh belajarkan???

=====================================================================

Dunia baru aku bermula di Kolej Matrikulasi, Gambang. Aku beruntung dapat berkenalan dengan dua rumetku yang aku kira sekepala dan ngam dengan aku...~~~NADIA dan FARAH..Sepanjang tempoh pembelajaran aku di Matrik, aku masih berkawan dengan mamat yang aku kira hensem dan manis tu~AYOI...Aku juga masih berkawan dengan ABANG SHAH...Oppsss..juga dengan sorang mamat ni~~~ABANG LAN...tapi abang sajalah..sepanjang belajar ni, Abang Lan ni banyak membantu aku...dari segi ajaran, juga dari segi buku-buku...Hu~mamat ni plak aku kenal secara xlangsung masa kerja di KFC branch aku...mamat ni gak belajar di KUKTEM(..Eh, sekarang dah naik taraf...UMP tu~)~~...berdekatan je dengan Kolej Matrik aku!..


Saat ni, aku masih jahil lagi....Dunia baru aku ni banyak melalaikan aku...perkenalan dengan mamat2 yang aku kenal ni, buat aku lupa sebentar...Nasib ada teman sekuiah dan sekelas aku~~AMY dan LIANA,...Mereka berdua inilah yang banyak menyedarkan aku...Perwatakan mereka dan juga pakain mereka, buat aku hormat akan mereka...Bertudung labuh, menutup aurat, manis, dan lembut!!...Lelaki mana tidak suka?..Aku yang perempuan pun turut ikut suka...


AYOI~...hmm, mamat ni menyampahkan lah!.....suka kacau aku!....suka ambil berat pasal aku!...

Hei~...xperlulah~~...

Aku ceritakan pada Ayoi, yang aku berkawan dengan Abg Shah..sengaja aku lontarkan ayt tu...Tau apa jadi?....Dia jumpa Abg Shah tika sem 1 berakhir...Tau apa jadi lagi?...Abg Shah lepaskan aku pada mamat tu!!!!!?????...Hei, ingat aku ni apa?...anak patung? Baby doll???

Full stop!!!!!!

Aku xnak berkawan dengan mamat2 mana dah...!!...lelaki semuanya sama!....Pandangan aku yang jahil~...

Mujur ada dua rakanku ini yang menyedarkan aku, Amy dan Liana...Mereka ni yang banyak ubah aku...Dari peristiwa tu, aku mula belajar akan agama yang aku acuh x acuh selama ni..setakat menunaikan yang wajib, tidak yang sunat..nama saja PANGKAT 1, Darjah Khas, Sekolah Agama Johor...Dari situ juga, aku mula belajar akhlak yg sepatutnya..Pernah satu ketika, aku menangis sendirian selesai saja kuliah...Artikel yang rakanku suruh baca, sungguh menyedarkan aku dari lamunan~~...Ah, persetankan lelaki yang memandang aku dengan pandangan itu..(Ishh, ganasnya bahasa~BM A1)...Aku menangis...kenapa aku menangis?...biarkan...Hanya aku yg tau mengapa!...

“Ya Allah, terima kasih!....” Syukurku padaNya.

=================================================================

2007...Cepat sungguh masa berlalu~....

Sekarang, aku berada di tahun dua pengajian peringkat IJAZAH di sebuah UNIVERSITI yang aku kira terkemuka dan ternama!....

Sepanjang tempoh aku bermuhasabah sehinggalah saat aku di Universiti ni, tidak ku layan lelaki...andaikata ku layan, acuh tidak acuh sahaja~..Mana yang perlu, itu di bolehkan..Babitkan hati dan perasaan~Aku minta maaf...

Tidak ku sangka pula, sepanjang aku belajar di U...ada seorang lelaki yg mengaku kenal aku semasa aku bekerja dulu..Dia merupakan pelanggan yang kerap kali ke KFC~tiap2 pagi...Regular customer katakan~...

Hmm...aku berkawan dengan dia..tapi tidak lebih apapun...sedikitpun, batasan itu tetap dijaga..hanya SMS bertanya khabar~~ia, hanya kadang2 tapi berlanjutan..

Perasaan marahku meluap saat ‘Regular customer’ ku mengaku yg dia bukan regular...tetapi Ayoi...hei, mamat ni wujud lagi ke dalam cerita ni?

Aku marah~...Aku marah...tapi, apa aku boleh buat?...xkan xnak berkawan...Aku mulakan kembali persahabatan kami...Atas dasar persahabatan...

====================================================================.

Hmm....pi mai pi mai...tang tu juga~

Aku semakin rapat dengan Ayoi...Dia menjadi kawan rapatku kembali..Segala masalah, segala rahsia, dan apapun di kongsi bersama.

“Hei, Iqa....di mana pendirian kamu dulu?”...

Hati aku bermonolog. Aku tidak dapat bohong hati aku..Semakin aku mengenali mamat ni...Semakin aku sayang dia...Suatu perasaan yg tidak patut wujud di hati aku...


Dia...juga berubah...hei, macam kebetulan pula ye?...nak dijadikan cerita~...


Banyak yg dia berubah setelah masuk Kolej Pembantu Perubatan Ulu Kinta...Di UNIKOP, dia jahil...Tapi, setelah menrima tawaran belajar SPA, dia banyak berubah..katanya, aku juga faktor dia berubah?...yeke?....Aku aminkan saja kalau ia benar.


Kami banyak berkongsi pendapat, hal2 agama...banyak yang kami bincangkan....dari saat tu, aku yakin dia banyak berubah..tidak seperti dahulu...sekarang, bab agama boleh tahan kalau aku dengan dia berhujah..


Satu hari, dia menyatakan pendapat dia, mengenai hajat dia...untuk memperisterikan aku...
“Persahabatan kita ni, kadang2 rasanya dah melampaui batas...Walaupun hanya kata2...tetapi ia nyata salah...”..


“............”


Terngiang-ngiang dibenak aku..Ya!!... Salah!...


“ Seindah mana pun perempuan-perempuan di dunia ini, secantik mana pun mereka, menarik perhatian tahap mana pun, masih belum dapat menandingi Mawar Berduri seperti kamu”


“Seorang perempuan yang sederhana. Bukanlah seorang mujahidah segigih Zainab Al-Ghazali, bukan juga seorang yang sesabar Fatma isteri Hassan Al-Banna, tidak pula sefaqih Aisyah isteri Rasulullah SAW, bukan juga beribadah hebat seperti Rabiatul Adawiyah. Tetapi kamu adalah yang teristimewa. Perempuan terbaik.. Solehah, berperibadi mulia dan tegas orangnya."


“Kamu sukar disentuh..tidak sama seperti perempuan lain..hati kamu juga keras...sukar untuk disentuh”... Satu-satunya wanita yang ingin saya jadikan permaisuri di hati...bidadari di hati...penyeri rumah tangga...pembimbing anak2, dan juga tulang belakang dalam menjadi khalifah d muka Bumi Allah ini”


Aku tersentak..Manisnya ayat tu...keluar luhur dari lelaki yg aku sudah mula sayang...yang sepatutnya, tidak wajar aku ataupun dia zahirkan perasaan itu...


“Benar ke aku dah jatuh cinta?”


“Kalau kamu mahu, ikatkan saja ikatan ini..simpulkan ia...tutup segala yang tidak patut...zina mata..zina kaki...zina mulut...dan yg pling penting, zina hati....”


=====================================================================

9 MEI 2009

......Tut...tut...tut...

“Sapa pula yang telefon ni?” Getus hatiku...

Saat itu, aku baru saja menunaikan solat Asar yang aku kira amat lambat aku kerjakan...hampir ke Maghrib..Sambil menunggu azan Maghrib, aku menyiapkan dan memanaskan makanan utnuk bapaku.. Kami sekeualrga baru saja pulang dari Banda...Ayahku pasti lapar..

Aku angkat panggilan itu..

“Hello, Assalamualaikum..”

“Waalaikummusalam...ni Iqa ke?”

“Ye saya...sapa ni?...ada apa ye?”

“Maafkan saya, saya Din, kawan kepada Ayoi...saya ada berita buruk untuk di sampaikan”..

Saat itu, dalam benak aku, “Alamak ,dia accident ke?...Dia ada dekat hospital ke?”

Itu saja yang mampu terlintas di fikiran aku.

“Harap, Cik Iqa bersabar..Saya mewakili bapa Ayoi, untuk mengkhabarkan berita ini pada kamu...Ayoi telah meninggal dunia tengah hari tadi...Mayat dia di jumpai petang tadi..dia lemas..Harap Cik Iqa bersabar..”

Masa tu, aku ada di dapur..Ya Allah ,aku terduduk...Seakan-akan tidak percaya dengan perkabaran itu..

“Maaf, betul ke ni?..kamu jangan bermain dengan hal2 yang berkait dengan nyawa ni?...ini bukan perkara main2...” Aku kuatkan semangat ku juga...bertanyakan kembali..

“Bersabar ye Cik Iqa, saya sampaikan ni kerana bapa arwah suruh saya beritakan pada kamu,,,...mungkin bapa arwah tidak mampu ungkapkannya lagi...”..

“Ya Allah, Innalillah...Terima kasih kerana beritahu...Assalamualikum...”

Aku terus matikan panggilan itu...

Aku ke ruang tamu, sambil menagis teresak-esak...

“Mama, Ayoi dah x ada..Dia dah meninggal...!!”..Saat itu, adik2 ku juga turut ikut menangis..Mama dan adikku memeluk aku....

Ya Allah, masa tu, hanya Allah tahu perasaan ini...Panggilan telefon berdering2 selepas tu..dari rakan2 dia, saudara mara dia..Ya Allah, hanya tuhan saja yang tahu perasaan aku...sampaikan ak tidak mampu untuk menjawab kesemua panggila tu....Keluarga aku yang menjawabnya...Ayah aku menelefon keluarganya..bertanyakan perihal itu...


Malam itu juga aku bertolak ke KL, atas keizinan ibu bapa aku..sepatutnya keesokan harinya baru ak bertolak ke KL untuk menjalani latihan prkatikal 3 bualn di sana.Tapi, atas berita yang aku terima, malam itu juga aku bertolak...Ya Allah, hanya tuhan saja tau...aku x mampu untuk lenakan mataku...Yang aku fikir, moga-moga berita itu tidak benar..Bukan mayat dia....


*** Aku blur~~~


Saat aku sampai dirumah keluarga arwah bersama saudaraku, aku xdapat menipu mata aku sendiri..Ia, berita itu benar..Sekujur tubuh, diam tidak berbunyi, lembut, sayu, manis didepan aku....Dia masih manis seperti dahulu...mamat yang aku kira hensem dan manis wajahnya,,...Sama seperti dahulu...Tapi diam, tidak berbunyi, seakan-akan tidur...TIDUR SELAMA-LAMANYA!!!!!

JODOH, PERTEMUAN, AJAL DAN MAUT...DI TANGAN TUHAN...KITA HANYA MAMPU MERANCANG...ALLAH YANG MAHA ESA YANG MENETUKAN SEGALANYA...

~14 Februari 2005…Aku bersyukur dapat mengenali insan seperti dia…yg banyak mengajar aku erti hidup…erti kepercayaan…dan segala2 nya…Masih terngiang2 kata2, suara, harapan, kenangan dan impian dia…Semua itu hanya akan tinggal kenangan manis…Umpama sebuah coretan hati seorang insan bernama Iqa.

“Terima kasih Ya Allah!...”

Air mata ini menitik lagi…

Tak pernah terfikir olehku
Tak sedikit pun ku bayangkan
Kau akan pergi, tinggalkan ku sendiri
Begitu sulit ku bayangkan
Begitu sakit ku rasakan
Kau akan pergi
Tinggalkan ku sendiri
Di bawah batu nisan kini
Kau telah sandarkan kasih sayang kamu, Begitu dalam
Sungguh ku x sanggup ini terjadi kerana ku sangat cinta
Inilah saat terakhir ku, melihat kamu
Jatuh air mataku…Menangis pilu
Hanya mampu ucapkan, selamat jalan kasih
Satu jam saja, ku telah bisa cintai kmau diatiku
Namun bagi ku melupakan kamu, butuh waktu ku seumur hidup
Satu jam saja, Ku telah bisa
Sayangi kamu di atiku..
Namun bagi ku melupakan kamu, butuh waktu ku seumur hidup

BERTEMU DAN BERPISAH KERANA ALLAH
=====================================================================

No comments: